ВИНЕНИЯТ ТУРИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ ЩЕ СЕ РАЗРАСТВА В БЪДЕЩЕ
Зина Соренсен е образована млада дама, родена в Дания, но живяла, учила и работила в различни страни по света. С Васил Златев се срещат в Швеция, след като той е завършил образованието си в САЩ. Представяме ви хората зад Bulgaria Wine Tours – двама млади професионалисти, които ще ни разкажат за предизвикателството винен туризъм в България - една едновременно романтична и професионална история.
Зина Соренсен, съосновател на Bulgaria Wine Tours:
Зина, ти си учила в Швеция, Швейцария и Дубай. Ще ни разкажеш ли повече за своето образование – как са се развили хронологично нещата при теб в тази връзка?
Аз съм родена в Дания. От Дания заминах да уча международен хотелиерски мениджмънт в Дубай, в частност „Мениджмънт на хотели и ресторанти“. Продължителността на обучението беше четири години, като през една от тези четири години аз учих в Швейцария в хотелското училище на Лозана (École Hôtelière de Lausanne). През тези 4 години имах и много стажове. Била съм на такива в Дания и Ирландия. След като завърших, работих около 2 години в хотелската индустрия в различни държави в Близкия изток, след което започнах да уча магистратура в Швеция. Избрах да уча „Управление и политика на околната среда“ в International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE) към Lund University, защото се интересувах от специализиране в областта на устойчивото развитие на туризма.
Каква е връзката между специалността „Управление и политика на околната среда“ и туризма?
Когато започнах да уча хотелски мениджмънт, първоначално се интересувах от това как хотелите да бъдат по-отговорни към околната среда. Защитата на бакалавърската ми степен беше точно на тази тема. И след това още повече се насочих към тази сфера и започнах да търся магистърска програма свързана с устойчиво развитие на туризма. В крайна сметка избрах „Управление и политика на околната среда“, която е по-обща, с цел да науча повече за проблемите на околната среда. На магистърската ми защита темата отново беше свързана с устойчивото развитие на туризма, а самата тема беше за винения туризъм и за България.
Твоята страст и интереси към туризма имат ли предистория? Как се зародиха?
Винен тур с членове на винени клубове от Лондон
Обичам да пътувам и съм пътувала много със семейството си. И не става въпрос само за почивки, а всъщност съм живяла в различни страни. Може да се каже, че съм започнала да пътувам по света още като бебе и оттогава не съм спирала. Виждала съм много страни и обичам да се запознавам и да почувствам нови места и култури. Мисля, че любовта ми към пътуванията и туризма датира още от ранна детска възраст. Може би това е причината да избера тази област и за своята професионална реализация.
По каква причина сте пътували със семейството ти толкова много в детството ти?
Баща ми имаше работа в различни държави за дълги периоди и ни вземаше с него.
Каква беше твоята представа за бъдещата ти професия и реализация като малка?
О, имах много мечти за бъдещето – обичах да си мечтая, което, мисля, е съвсем нормално. Исках да работя с животни, с музика, след това имаше период, през който исках да се занимавам с психология и накрая стигнах до идеята за туризма като професия.
От трите държави, в които си учила – Швеция, Швейцария и Дубай – къде оценяваш образованието, което си получила, като най-добро или важно за теб самата?
Дегустация с обяснение за всяко от вината
Определено има различни и все важни неща, които съм научила и на трите места, така че не мога да избера страна. И все пак Дубай е едно прекрасно място за изучаване на хотелски бизнес заради огромния брой хотели и високото ниво на обслужване в тази страна. Така че там се научава много и веднага – заради огромните възможности да виждаш, да работиш или да посещаваш като турист различни и винаги качествени хотели. Наистина, да си студент в хотелиерската област в Дубай е прекрасно и много интересно.
Как се запознахте със съдружника ти Васил?
Срещнахме се в Швеция. Бях започнала моята магистърска програма. Едната част беше онлайн – около една година, а втората година беше на място в университетското градче Лунд в Швеция. Когато аз отидох там, Васил точно завършваше същата специалност. Запознахме се около периода на защитата на неговата дипломна работа, след което той се прибра в България, а аз продължих да уча.
Васил ли е първият българин, с който те е срещал животът?
Не, имаше българи, които работеха в хотели и учеха също като мен в Дубай. А имах и преподавател – професор в Дубай, в Emirates Academy of Hospitality and Management, който е българин. Преди да срещна Васил обаче не знаех много за България.
А всъщност вие двойка ли сте в живота или само бизнес-партньори? Как се развиха отношенията ви след запознанството ви в Швеция?
Сортиране на грозде по време на гроздобера
Първоначално се засякохме в Швеция само за около 3 седмици, след което той се прибра в България, но продължихме да си говорим по Интернет. След няколко месеца развихме отношенията ни във връзка и след като завърших магистратурата си в края на 2013г. се преместих в България. Така че ние сме двойка от тогава, а вече сме и сгодени.
Желанието ти да дойдеш в България и да останете тук спонтанно решение от любов ли беше? Защо не избрахте друго място за живеене?
Когато завърших образованието си предполагах, че няма да си намеря работа в България, защото не говоря български и започнах да търся и в други държави, но в последствие имах късмет и успях да си намеря работа в Пловдив. По-късно създадохме Bulgaria Wine Tours и започнах работа изцяло във фирмата.
Мислили ли сте да живеете в друга държава?
На мен ми харесва тук, така че засега нямаме такива планове.
Как се появи идеята за създаването на вашата фирма?
Както споменах, моята дипломната работа беше на тема „Винен туризъм в България“, така че още през 2013г. бях тук за цялото лято. Правех проучвания и посещавах българските винарни. Още тогава ни дойде идеята за фирмата. След като се преместих в България, за известно време и двамата работихме други неща, но с течение на времето започнахме да се връщаме към тази идея и да я обсъждаме по-сериозно. За известно време я бяхме игнорирали, но отново се върнахме към нея. И през 2014г. решихме да я реализираме на практика. Регистрирахме фирмата, но имаше доста документация и работа по сайта, затова сайтът стартира през юни 2015г. Все още сме млада фирма.
Представяне на български вина за блогъри
Вашата фирма е фокусирана основно към чуждестранни клиенти и се занимавате с т.нар. „входящ туризъм“, така ли е?
Да, привличаме хора от чужбина за винен туризъм в България.
Към туристи от кои държави са насочени вашите услуги?
Досега сме имали туристи най-вече от англоговорящите страни като Великобритания, САЩ, Австралия, но тази година вече очакваме и туристи от Холандия, Дания, Швеция.
Имате ли партньори във вашата дейност, например туроператори, които да ви представляват?
Да, имаме различни типове партньори. Онлайн партньори – за онлайн платформи, където да се презентират нашите турове и екскурзии. Имаме и физически партньори – туристически агенции и туроператури в други страни, които продават нашите турове, а също заедно с тях правим и един общ продукт специално за техните групи, които идват в България.
Има ли подкрепа за винения туризъм от страна на държавата?
По-скоро не, но например на туристически изложения в чужбина, където има български щанд (например на последното в Берлин) имаше възможност за дегустация на българско вино, което индиректно е реклама и за нашия бизнес. Но извън тези изложения по-скоро няма таргетирана подкрепа за винения туризъм към момента.
Може ли този бизнес да бъде субсидиран по европейски програми?
Дегустация на вина директно от бъчвите
По принцип може, почти всеки един вид бизнес по някаква линия може да бъде подкрепен от европейски програми. Дори имаше един проект за кандидатстване по програма, по който държавата кани туроператори и медии от други страни на безплатен тур, за да могат те да се запознаят с положителните и условия за туризъм страната. Имаше и такива турове, специализирани върху винения туризъм. Обаче условията за кандидатстване са доста тежки за една малка компания като нашата. Чисто финансово, повечето европейски проекти изискват от фирмите да поемат финансовите разходи първоначално, а самото възстановяване на разходите се случва след месеци. И ако компанията няма една добра финансова възглавница или капитал, става малко рисково за компания като нашата и затова избягваме.
Какви са трудностите пред подобен род бизнес?
Главното предизвикателство е, че България не е много известна по света като дестинация за винен туризъм. Хората по света не осъзнават и не знаят, че в България има хубаво вино, както и добри възможности за този тип туризъм. Когато си мислят за европейски дестинации за винен туризъм всички се сещат за Франция, Италия, Испания и никой не слага в тази група България. В интерес на истината, когато става въпрос за България като туристическа дестинация, хората се сещат за лятна почивка на брега на Черно море или за ски ваканция на Банско. А всъщност освен и за винен туризъм, в България има добри възможности също така за туристически посещения с цел запознаване с култура, история, храна, приключения, планински разходки и колоездене.
На какво се дължи този пропуск в облика ни пред света според вас?
Есента е много интересен период за провеждане на винен тур - може да се опита вино в различен стадий на неговото развитие
Няма достатъчно маркетинг, реклами и промотиране. Туристическите компании в чужбина нямат профил за България като страна, подходяща за всички тези типове разнообразен туризъм, защото те не виждат подобни оферти, идващи от България. Най-често срещаните пакети за България са евтини летни оферти за курортите на Черно море.
От какво се впечатляват най-много вашите клиенти след като пристигнат в България?
Първо се впечатляват от това, че качеството на българското вино е много високо. Освен това са впечатлени и от храната – смятат, че е прекрасна. Също така остават изненадани от факта, че България има древна култура и история. И не на последно място, са впечатлени и от хубавата природа.
Васил: Бих искал да добавя нещо по темата култура и история. Някои от нашите гости са казвали, че Пловдив е точно като Рим – има също толкова древна история и археологични обекти, но без опашките и напрежението, присъщо на атмосферата в Рим.
Могат ли българските вина да се конкурират с френски, италиански и испански като качество?
Да, разбира се. Всяка страна, която прави вино има и добри, и не толкова добри вина. Дори Франция – не всички френски вина са добри. Българските вина могат да се конкурират и сред най-класните вина. Освен това България има едно предимство – има локални вина, които са много интересни и необикновени, като например мавруд, широка мелнишка лоза, рубин, димят. Това са непознати и същевременно добри сортове, а например във Франция всички сортове са познати – каберне совиньон, совиньон блан, мускат и т.н.
Кои са ти любимите български вина?
Много от винените турове на Bulgaria Wine Tours се провеждат в тесен кръг - дори за един или двама човека
Живея в Пловдив и може би заради това любимо ми е мавруд.
Влияе ли по някакъв начин на вашия бизнес икономическата и политическата ситуация в България и по света?
Не мисля. Има едно правило за туризма – дори и икономически да не вървят нещата добре в страната, хората искат да ходят на почивки. Туризмът като индустрия не страда особено. Ако разгледате статистиките излиза, че даже и хората да имат финансови затруднения, пак ходят на почивки.
Васил: Това, което се вижда от статистиките е, че в световен план туристите избягват да ходят на места където има атентати. За щастие в България, освен един преди няколко години, няма други сериозни инциденти. От тази гледна точка, световното положение е даже леко благоприятно за България, защото страната ни все още се счита за безопасна. Освен това и мисля, че вече всички балкански страни излязохме от статуквото на „тъмни балкански субекти“ и вече Балканите като цяло стават интересна дестинация за чужденци. В допълнение, вече няма и военни конфликти на Балканите, а и самата дестинация е напълно достъпна финансово за чужденци.
Зина, харесва ли ти българския начин на живот и лесно ли се адаптира на българска земя?
Да, харесва ми, доста по-лежерен и спокоен е в сравнение с Дубай например. Живяла съм и в Кипър много години, така че донякъде съм свикнала с лежерния средиземноморски стил на живеене и ми харесва.
Как приеха близките ти решението да дойдеш да живееш в България? Не им ли се струваше твърде екстравагантно?
Не, нямаше никакъв проблем. Те са свикнали. Освен това ме посещават и всички харесват България.
Има ли нещо, което не можеш да разбереш и приемеш в българския начин на живот и на работа?
Най-приятният момент от един винен тур - дегустация на отлични вина
Забелязвам, че понякога българите не са много добри в работата в екип. Дори и в нашата индустрия имам чувството, че хората в бранша се виждат повече като конкуренти. Според мен това не е най-добрата нагласа. Когато индустрията е малка и върви бавно, по-добрият вариант е всички да работят заедно за нейното развитие и подобряване. Когато е много развита, тогава може би има място конкурирането. Иска ми се да видя хората около нас по-добри в тази насока.
А има ли нещо в българите, за което да си приятно изненадана? Имала ли си в някаква посока по-негативни очаквания, които са се променили с времето?
Това, което ми харесва много в България е социалния аспект. Харесва ми това, че тук хората излизат да се забавляват често, на кафета, ресторанти и всичко е много лежерно и няма толкова стрес.
Въз основа на опита ви до момента, добро място ли е България за развиване на бизнес?
Да, дори бях много изненадана колко лесно е да стартираш тук бизнес в сравнение с други страни, като например в моята страна. В Дания има толкова много правила, документация и освен това е нужен голям капитал за стартиране. А тук е бързо, лесно и достъпно, таксите са малки и може да се започне бизнес дори и да нямаш много пари. Като цяло мисля, че условията за чуждестранни инвестиции в България са добри.
Чувствате ли се окуражени да продължите напред с Bulgaria Wine Tours?
Да, оптимистично съм настроена за бъдещето. Виненият туризъм все още не е добре развит в България, което означава, че може само да расте и аз мисля, че ще се разрасне много в бъдеще.
Васил: Като един от първите оператори, които се занимават специализирано само с винен туризъм, ние виждаме потенциал при този очакван растеж на пазара. При една правилна маркетингова стратегия, нашата фирма също може да бъде благоприятно повлияна от общия растеж на индустрията. Ние ще имаме вече една добра история и добро онлайн присъствие в социални мрежи и т.н., и се надяваме да имаме и повече работа при един бъдещ растеж на винения туризъм.
Васил Златев, съосновател на Bulgaria Wine Tours:
Със Зина сте се срещнали в Швеция, когато си завършвал твоята магистратура. Мислил ли си да работиш някъде в чужбина?
Със сигурност имах намерение да работя в чужбина известно време. Преди да завърша магистратура в Швеция, аз завърших бакалавърска степен в Америка и идеята ми беше да поработя там няколко години, преди да се прибера към Европа. За мое нещастие (или щастие), аз завърших точно покрай финансовата криза, която удари първо в Щатите и нямаше много работа особено за чужденци, току-що завършили университет. Имаше възможности, но не добре платени и това беше може би причината да се върна преждевременно в Европа. Аз обаче винаги съм си мислел, че ще се върна в Европа и в частност в България. Просто икономическата ситуация в света ускори този процес и се върнах веднага след края на моето образование.
Може ли да се каже, че вашата компания е сбъдната мечта за теб?
Аз винаги съм си представял, че ще изградя нещо собствено и да, от една страна това е сбъдната мечта. От друга страна никога не съм мислил, че бизнесът ще бъде в сферата на винения туризъм... Ако някой ми беше казал преди четири-пет години, че ще се занимавам с винен туризъм едва ли бих му повярвал. Самия факт, че сме създали нещо и особено, че съм създал нещо с човека до мен е наистина прекрасно.
Какво учеше в САЩ?
В САЩ завърших Оберлин Колидж. Там учех икономика и психология (двойна специалност).
А лесно ли се сработихте със Зина? Все пак вие сте от различни държави.
И двамата сме зодия везни. Някои биха казали колебливи хора и т.н., но всъщност доста добре се допълваме с нея. Мисля, че вече сме изградили един ритъм на работа, при който всеки отговаря за нещата, в които е най-добър. Зина има повече опит в туризма и се справя по-добре от мен с връзките с партньори и с маркетинга, докато аз правя други неща и така се допълваме.
Разбрах, че ти правиш някои от туровете и обичаш да разказваш истории, свързани с виното и туризма. Ще ни споделиш ли някоя твоя любима история?
Аз от малък обичам и историята като предмет, но историите в смисъл и като легенди. Докато Зина правеше своето проучване за дипломната работа, научавахме някои интересни легенди и от там се замисляхме и за винен туризъм. Чудехме се защо тези истории не се разказват и популяризират. Това беше и една от основните причини за нашето решение да се захванем с винен туризъм. В България заради дългата ни история имаме много легенди, които са изключително интересни и аз имам много любими.
Посещение на Бачковския манастир
Ако говорим за вино, легендата за мавруда мисля, че е много интересна. Има я в няколко варианти, но аз винаги разказвам този, който чух първи. Легендата е следната: „Хан Крум, както знаем, създава първите писмени закони на българската държава през 9-ти век и също така разширява значително територията на България, особено на северозапад. Неговата армия е била много успешна в своите битки. Законите на Крум са много строги – при лъжа се реже езика на крадеца, при кражба – ръката, но той освен всичко друго искал да спре консумацията на алкохол. Така и прави - забранява всякакъв алкохол, включително и виното, и заповядва всички лозя да се изкоренят, за да няма достъп до суровината за вино. Походите на армията на Крум са много успешни, но от армията се е откроявал един момък, който е бил винаги на първа линия и винаги влизал в боя смело и храбро. За благодарност Крум решава на връщане на един от неговите походи да се отбие до селото на този момък, да се срещне с майка му и да й благодари за това, че е отгледала такъв мъж. Така и направил – влязъл в нейната къща и казал: „Благодаря ти майко, че си отгледала такъв храбър мъж, винаги най-отпред в битките. Как успя да го отгледаш толкова силен?“ И тя му отговорила: „Трябва да ти призная нещо – тук в градината запазих една асмичка и всяка сутрин го храних с попара от вино и хляб. И той затова е толкова силен.“ След като чул това, Хан Крум решил да не я наказва както закона изисквал, оставил и асмичката на двора и я нарекъл „Мавруд“ на името на сина й, който се казвал Мавруд. А майката се е казвала Илая.“ Това е една история, която много се харесва на чужденците.
Втората версия на историята е малко по-прозаична, но също е интересна. Един лъв избягал от антуража от животни на Хан Крум в едно село. Един силен млад момък го убил с голи ръце. Отишъл Хан Крум до селото да види що за момък е този, който убива лъв с голи ръце. Оказал се момъкът Мавруд, който си бил пийнал винце, от което получил смелостта и силата да се справи с тази нелека задача да победи лъва.
Асеновата крепост
Покрай виното има доста легенди. Ще ви разкажа още една много интересна, която е от Средновековието. При един от кръстоносните походи латинците плячкосват българските земи, създават и Латинската империя след превземането на Истанбул и легендата как Асеновград се е спасил е свързана отново с виното. Както може би сте чували, се казва, че маврудът е произлязъл от Асеновградската област. Легендата е следната: „Когато Асеновград е завладян от латинците, начело на войската е бил самия граф на Шампан. Както знаем, Шампан е регион на Франция, където се прави шампанско. Наместникът на Асеновград умолявал нашественика граф на Шампан да не опожарява и плячкосва Асеновград. И графът му отговорил: “Чух, че имате някакво много силно вино“ и поискал да го опита. Опитал го и казал: „Много е силно, не се пие направо... След което си свалил шлема от главата и добавил: „Ако обаче ти успееш да изпиеш ето този шлем, пълен догоре с вино и останеш на крака – ще пощадя Асеновград. Естествено, нашият човек изпил виното и му нямало нищо. Това е легендата за спасяването на Асеновград.
Зина: Когато казах, че съм оптимист за бъдещето трябва да споменем още един позитивен факт – Винените региони в България се събуждат и започват да инвестират не само пари, но и време и усилия за развитието на винения туризъм. В момента има много инициативи – правят се винени карти на винарни по региони, които вече се предлагат по хотели и туристически центрове. Предлагат се пакети за опитване на вина и има много промотиране и реклами. Освен това и общините понякога помагат, защото Пловдив беше избран за европейска столица на културата за 2019г. Сандански, Петрич, Мелник, Сакар и източни Родопи са региони, където има признаци на партньорство между местни власти и винарни за развитие на винения туризъм, което ме прави оптимистична.
Васил: Аз вярвам, че ще се развие винения туризъм като цяло в България и в частност нашия бизнес, понеже мисля, че на нас ни е било писано да се занимаваме с това - аз и Зина се запознахме на бутилка българско вино и цялата ни връзка започна с виното и се разви покрай него. Вярвам, че има и елемент на карма в цялата работа.
Кога ще е сватбата?
Догодина
.