Vasilena-Valchanova-Ratio

БЪЛГАРИЯ Е СТРАХОТНО МЯСТО ЗА СТАРТЪП ПРОЕКТИ

 

Какво може да провокира един млад и много перспективен маркетинг специалист да предпочете да се развива в България, вместо да поеме към високи кариерни върхове в чужбина? За Василена Вълчанова отговорът се крие във възможностите, които предлага всяко ново бизнес начинание и любопитството към нови предизвикателства. Само няколко години след нейното дипломиране и все още толкова млада, тя е част от изключително вълнуващи и успешни проекти. Представяме ви Васи, която ще ни разкаже за Ratio, Enhancv и SoftUni и ще ни разкрие своите виждания за света на дигиталния маркетинг.

 

Васи, ти си лектор, блогър на български и на английски език, основател на Ratio (http://ratio.bg/), част от Enhancv (https://enhancv.com). Как приоритизираш всички тези занимания и как изобщо успяваш да ги съчетаваш?

 

Вчера имах подобен разговор с мои студенти, които ме питаха как си приоритизирам нещата и аз отговорих: „Неефективно“. Истината е, че всеки от тези проекти го започнах в различен период от време и това може би ми даде сигурност, че мога да се справя. Чак сега като погледна назад ми изглежда наистина много сериозно като разпределение на времето. Като цяло 90% от ежедневието ми е свързано с  Enhancv. Това е много интересен български стартъп проект. Изключително съм горда, че съм част от екипа, защото правим нещо, което е наистина ценно за хората - помагаме им да разкрият потенциала си пред евентуални работодатели и им даваме съвети как да създават CV-та, които да разкрият тяхната същност. Другото нещо, което също ме зарежда с енергия е Ratio  - неправителствена организация, която се занимава с организиране на научни събития.

 

Това, което правим там през свободното си време с една група доброволци изцяло със собствени усилия и средства, са събития, които показват, че за наука може да се говори интересно

 

и не е необходимо да си в училище и да ти е скучно, когато слушаш за наука. Това е един стереотип, който в Западна Европа вече доста успешно е оборен и искаме да постигнем същото и тук. Тези проекти освен, че ми отнемат от времето, много ме зареждат с енергия, защото са интересни неща, за които си струва да се говори и да се работи. След това е блогът ми, който е място, където мога да разкажа за тези преживявания на повече хора и да се запозная с нови хора, което адски много ми харесва.

 

Еnhancv доколкото разбирам е консултантска компания?

 

С екипа на Enhancv

Не точно. Това е технологична платформа и ние нямаме реален досег с хората. По този начин можем да помогнем на наистина голям обем от хора и не ни ограничава като човешки капацитет. Това е софтуерна платформа, с която помагаме на потребителя да създаде по-добро CV чрез съвети, примери и индивидуална обратна връзка от алгоритъма ни за подобряване на съдържанието. По този начин го съветваме да обърне внимание на резултатите, които е постигнал, а не толкова на задълженията, които е имал на позицията си. Задълженията на една позиция много се припокриват при различните хора, докато резултатите те правят професионалиста, който си.

 

Българи ли са вашите клиенти?

 

Основната част от екипа е български, но работим на международния пазар, като над 30% от плащащите ни потребители са от САЩ. В момента имаме над 300 000 потребители от цял свят.

 

А ти там с какво точно се занимаваш?


С дигиталния маркетинг – разработване на дигиталната стратегия и разпределяне на рекламните бюджети.

 

Да се върнем на образованието ти, което е наистина впечатляващо и за което си вложила много време и усилия. Първо си учила в Софийския университет...

 

Да, в СУ завърших бакалавърска степен „Връзки с обществеността“ и по време на обучението си там бях за един семестър по програма ЕРАЗЪМ в Холандия на обменни начала.

 

В Холандия хареса ли ти? Какви са ти спомените и впечатленията?

 

От Холандия спомените са ми много позитивни, основно защото това са тези години, които ти разкриват много относно нещата, с които ще се занимаваш в бъдещ професионален план. И което е наистина ценно – създават много здрави приятелства. Това, което най-много ми допадна в Холандия, е, че хората там са отворени към нови неща, приемат различни хора и са толерантни към чужди култури. Винаги, когато сме говорили за комуникация в холандския университет, в който бях, сме пречупвали нещата през призмата на различни култури, което в днешно време, когато почти всеки бизнес оперира на международно ниво, е много важно.

 

Това ми даде много добра основа да мога да мисля през призмата на културни рамки и да знам, че ако нещо за нас е приемливо, очаквано или по подразбиране, то за други нации не е така.

 

Холандците по-напреднали ли са чисто професионално в твоята сфера?

 

По отношение на дигиталния маркетинг – да, и на технологиите – да. Все пак те са центъра на Европа и там има много офиси на международни компании, например централата на Филипс е там, както и на други брандове. Това дава много възможности за развитие в тази среда.

 

Впоследствие си продължила да учиш в Нов български университет?

 

Да. Там записах магистратура „Международни комуникации“ и тя беше изключително иновативен проект към момента. Тази магистратура представлява съвместен проект на консорциум от различни университети и позволява на студентите в нея да се обучават един семестър в един университет, втория семестър в друг университет и след това да защитят магистърски проект, който отговаря на условията и на двата университета. По този начин успяваш отново да видиш международна среда в рамките само на два или три семестъра. А програмата, която се изучава там, е еднаква за всички университети и дава равни знания в края на периода.

 

По тази линия в кой английски университет си попаднала?

 

Във втори семестър бях в Leeds Metropolitan University (вече наричан Leeds Beckett University). Там опитът ми е отново много позитивен и много международен, защото Англия също е място, където се срещат много култури. В момента нещата там се променят, но когато учех аз имаше много международни студенти. Това позволява ежедневно да работиш с хора от цял свят, което много може да ти отвори хоризонта.

 

Това е една нишка, която и до днес се опитвам да следвам – когато имам възможност да комуникирам с хора от други държави, се старая да го правя, защото това помага и професионално, и лично.

 

Предполагам, че университета в Лийдс, въпреки че не е в Лондон, дава образование на много високо ниво?

 

Да, доста е конкурентен университета като университетска среда, а като атмосфера и усещане – Лийдс е доста малък град и то основно студентски. Това за мен към този момент беше голям позитив, защото не ти се налага да преборваш огромни разстяния, както е в Лондон, за да се видиш с приятели. Дори постоянно се срещате съвсем случайно в центъра на града и можете да пиете по едно кафе, без да сте го планирали. Средата е много младежка (там има общо три университета) и това го прави много приятно място за живеене.

 

Ти лесно ли успяваш да си създаваш приятелства и да общуваш в непознатата и специфична за всяка държава среда?

 

 Когато си в такава международна среда усещането е малко особено, защото повечето хора са наясно, че всички сте чужденци и сте събрани на едно място. Тогава хората се отнасят много по-толерантно. Ако кажеш нещо крайно и то не се възприема добре от другата култура, обикновено изхождат от това, че си чужденец и вероятно нямаш този контекст.

 

Иначе мисля, че доста лесно се вписвам в нова среда и правя нови запознанства и приятелства.

 

Често разказвам като лична история, че когато бях малка бях доста стеснително дете, но след това, благодарение на много години театрални класове, успях да преборя това и днес жъна успехи от тази сериозна работа.

 

Мога лесно да намеря обща тема с хората.

 

Мислила ли си да останеш в чужбина, защото си имала тази възможност? И всъщност ти заминавала ли си навън с идеята да видиш как е и евентуално да се реализираш там?

 

Не съм го планирала в конкретния момент, но, естествено, през цялото време когато живееш там, на заден план ти стои въпросът: „Аз щастлив ли съм в момента в тази среда, на тази географска ширина и искам ли да остана дългосрочно?“ За щастие, в рамките на Европейския съюз, имаме възможност да си задаваме тези въпроси и доста лесно да стават нещата. Конкретно и в двата случая имаше какво да ме очаква тук като професионална реализация, така че не съм го обмисляла като нещо сериозно. В ретроспекция мисля, че със завръщането си тук съм направила по-добра крачка. Много от приятелите ми ме питаха, особено след Англия, защо не съм останала там, тъй като за дигитален маркетинг има голямо поле за развитие.

 

Но в крайна сметка реших, че тук има много интересни проекти, които мога да захвана.

 

Там бих започнала работа в голяма компания, в която ще трябва бавно и постепенно да изкачвам всяко следващо стъпало и да извоювам с ежедневна битка нови възможности. Докато тук големият позитив е в това да стартират малки компании със силно развиващи се екипи, в които можеш веднага да поемеш много голяма отговорност и да научиш много повече за кратък период от време. Видях тази възможност във връщането ми в България и реших, че тук е мястото, където мога да поема към такова развитие, а впоследствие, ако преценя в някакъв момент винаги мога отново да замина в чужбина.

 

Мислиш ли, че все пак в България възможностите за реализация за човек като теб са ограничени до някаква определена степен?

 

Хубавото на дигиталния бизнес е, че можеш да го правиш отвсякъде и не е необходимо да си на място в държава, която оперира бизнеса. Това го правим в момента и с Enhancv – локална компания, която е стартирана тук, но в момента обслужва хиляди клиенти от цял свят, основно от САЩ и Западна Европа. Съответно виждаме, че тази бариера е лесна за прескачане, когато говорим за дигитален бизнес. Наскоро четох за тенденция все повече хора да работят като фрийлансъри.

 

Със свободна професия можеш да работиш с напълно различни бизнеси в цял свят и това да не те ограничава по никакъв начин.

 

Там е необходима по-скоро комуникация в правилните часови зони, отколкото присъствие на място.

 

След като работите предимно на американския пазар, налага ли се да се съобразявате с тяхното часово време?

 

Не е необходимо, защото нямаме жива комуникация с клиентите, но забелязваме увеличаване на имейлите и съобщенията в чата в края на нашето работно време.

 

Може ли да се каже, че са се осъществили плановете ти за развитие в България и нещата са се случили така, както си си ги представяла?

 

Мисля, че да. Това, което за мен беше най-важно когато завършвах и се върнах тук, е да се развивам и да уча, а това отново се случва благодарение на дигиталната комуникаця. Мога да чета материали на специалисти, да слушам онлайн директни конференции. Относно развитието ми, мисля, че в голяма степен се е случило това, което съм очаквала. Аз исках да водя развитието на интересни проекти, а не само да ги изпълнявам и това се случва в момента и с Enhancv, и с Ratio, където пък съм и съосновател и имам активна роля в движението на проекта напред.

 

Университетът ли дава основните знания или както ти посочи различните допълнителни канали на информация?

 

За дигитален маркетинг по никакъв начин не можеш да разчиташ само на университета. Там средата е толкова динамична, че аз в момента като преподавател в СофтУни и в НБУ, всяка година променям поне 60-70% от съдържанието на лекциите си. Ако тази година чуваш едни неща в университета като студент, догодина ако искаш да ги прилагаш в практиката, вероятно драстично ще са се променили. Затова за дигиталния маркетинг е много важно да се следят онлайн ресурси и да се слуша какво се случва, защото буквално всеки ден има някаква промяна и някаква новина.

 

Можеш ли да дадеш практически пример за промяна или тенденция в дигиталния маректинг?

 

Тъй като аз се занимавам много с “content marketing“, т.е. маркетинг чрез съдържание и това, което виждам там е, че всяка година изскача нов канал, който да използваме.

 

Например ако доскоро говорихме за блогове и текстово съдържание, вече се вижда колко много видео съдържание консумираме на ежедневна база.

 

Това са тенденциите и се наблюдава, че хората много повече се ангажират с видео съдържание. Допреди няколко години видеото беше екзотика. Работехме с много скъпа продукция, защото трябваше задължително да наемеш външна компания, която да ти помогне с нещата. Докато днес, вземайки един смартфон с що-годе добра камера и един микрофон, който може да произведе правилен звук, вече си напълно готов за създаване на видео съдържание за своя бизнес. И тенденцията е дори в другата крайност – максимално естествено съдържание, такова, което не изглежда като blogbuster film с много висок бюджет, а нещо автентично, което едни хора са заснели в един офис. И това понякога води до по-добри резултати от съдържание с много високо качество и професионално изпълнение.

 

Ще ни разкажеш ли повече за Ratio – за концепцията, за съмишлениците...

 

С екипа на Ratio

Идеята се роди случайно, докато пиехме бира с Любомир Бабуров, моят съосновател. Седяхме и си говорехме, че наистина ни се занимава с нещо с научна насоченост, защото и двамата имаме изцяло личен интерес към науката.

 

В каква сфера са ви интересите?

 

В много широка сфера. На мен ми е интересна материята от биологията - например как хормоните създават връзки между хората, до астрофизиката, черните дупки, гравитационните вълни и т.н. Всякакви актуални неща.

 

И коментирайки тази тема ние се зачудихме с какво можем да допринесем и стигнахме до извода, че тъй като имаме опит в организирането на събития, можем да организираме събития за наука. Така преди пет години се роди идеята. Преди пет години беше и първото ни събитие в Младежкия театър  с около 250 човека гости. Последното събитие на 5 ноември беше най-голямото ни до момента – в Sofia Event Center със 700 човека в залата. И освен тези големи конференции правим и месечни събития, които вече са по-малки и локални – между 100 и 200 човека в заведение в София.

 

Темите са винаги много разнообразни и целта ни е да са такива, да няма една-единствена тема, която да е като шапка на цялото събитие, защото всеки човек има различни интереси, но може по този начин да бъде въвлечен и в други интересни теми.

 

На тези събития каним международни лектори, особено на големите издания. До момента чуваме много позитивни коментари колко е млада и активна аудиторията ни тук в София. Има голям интерес и на последното събитие дори се наложи да върнем хора. Аудиторията е предимно от млади хора между 20 и 30 години, които нямат специален академичен интерес, не се занимават с това специално, а са любопитни. Това, което ни радва е, че хората идват не под строй, а както отиват на кино с приятели, т.е. възприемат събитията като форма на забавление.

 

Кога е следващото събитие?

 

Следващата голяма конференция е на 9 юни.

 

Казваш, че ти е по-интересна работата във вътрешни маркетинг отдели, отколкото в агенции. Защо така усещаш нещата?

 

Има различни хора. Има такива, които предпочитат разнообразието на агенциите и възможността всеки ден да работят по различни проекти. На мен ми е по-комфортно да работя в една компания, защото това ми позволява да знам целия процес отвътре и да мога в много по-големи детайли да навляза в проекта и в бизнеса.

 

Мисля, че по този начин най-добре се отключват ефективни идеи.

 

Това ми помага да мога да виждам прогреса, който правим и ми доставя удоволствие да наблюдавам как се развива един проект от неговото зараждане до по-късен етап, когато вече работи успешно.

 

А може ли да се каже, че PR агенциите се наемат от по-малки компании, които нямат собствен PR отдел?

 

Не, дори понякога работят по обратния начин – големи компании, които имат много проекти и нямат достатъчно вътрешен капацитет, наемат външни агенции. По-скоро рядко се случва малки, стартиращи бизнеси да наемат агенция.

 

Имаш ли своите златни правила в работата си и някакви професионални максими,  които си открила за себе си?

 

Това, което много често се старая да предам и на мои студенти, и в блога ми е, че за мен е много важно когато комуникираш с клиенти да им носиш някаква допълнителна стойност. Най-лесно е да пуснеш платена реклама, но когато създадеш съдържание, което е полезно на хората, те сами проявяват желание да прекарат повече време с теб и да научат повече за това, зад което стоиш, независимо дали си бранд с търговска цел, лидер на мнение, известна личност и т.н. Аз затова толкова разчитам на content marketing и на блога си за професионалното си развитие. Виждам, че най-добрите резултати от кампании се случват, когато е помислено активно за аудиторията.

 

Ще ни разкажеш ли повече за работата си със СофтУни?

 

Проектът, в който участвам, се нарича SoftUni Digital – цялостна програма за обучение по дигитален маркетинг, която се състои от седем основни профилирани курса. Там преподавам “Маркетинг чрез съдържание”, като има курсове по SEO, Google Adwords, Facebook реклама и т.н. Това, което се стараем да правим там, е изцяло практическо обучение. В момента в програмата има записани над 600 участника, което е с доста сериозен процент повече спрямо миналогодишното издание. Както си говорихме, в сферата на дигиталния маркетинг постоянно се променят нещата и в курса ние се стараем да даваме само актуална информация, съобразена с най-новите тенденции.

 

Как се чувстваш като преподавател?

 

Много в свои води. Аз много обичам да говоря пред хора и освен в университета, се старая да участвам и в различни конференции като лектор, например наскоро участвах в конференция в Милано, където говорих за измерване на бизнес резултати.

 

Много ми допада, защото постоянно общувам с хора и научавам за различни бизнес проекти и това тренира и моя мозък.

 

Наистина, адски изтощително е, защото на всяка лекция има между 100 и 200 човека, но и много зареждащо и много позитивна енергия ми дава, особено когато виждам, че хората се интересуват задълбочено от това, което говоря.

 

Какво провокира създаването на твой блог и на английски език (https://about.me/vasvalch)?

 

Случиха се едновременно някои неща. Първо реших, че искам да участвам и в международни събития, а впоследствие реших, че щом така или иначе ще имам някаква международна аудитория, има смисъл да имам блог и на английски език. И преди, когато съм имала участие в чужди събития и когато е ставало въпрос, че имам блог, първият въпрос на чужденците е бил защо го водя на български, а не на английски. Факт е, че специално за дигитален маркетинг средата е много международна и можеш да достигнеш до страшно много хора с блог на английски език. А българският ми блог беше на десет години, когато стартирах английския.

 

Успя ли вече да си създадеш аудитория с английския блог? Все пак ако в България блогове с подобна тематика са единици, то на английски предполагам, че са многократно повече?

 

Конкуренцията е много по-голяма, но пък това е и добра новина, защото ме стимулира да пиша много по-добре. В момента аудиторията ми все още не е голяма като мащаб, но виждам, че над 50% от читателите не са от България, а основно са хора от Западна Европа, САЩ и англоговорящи държави. Вече започва да се реализира това, което се надявах да постигна с този блог.

 

Какво е важно за развитието на един сайт от гледна точка на контент маркетинга?  

 

Със сигурност трябва да е уникално съдържанието, не само поради техническите причини, че Гугъл няма да ни хареса, ако само дублираме чуждо съдържание, но и заради ползата, която даваме на аудиторията. Другото нещо, което за мен е важно когато създаваме съдържание, е да мислим за това към кого го насочваме, кои са хората, които четат този блог, гледат това видео или инфографика и какво ще бъде полезно за тях. Както има една мисъл на Линкълн, ако не се лъжа –

 

ако имам един час да отрежа едно дърво, ще прекарам 50 минути в точене на брадвата.

 

По същия начин когато пишеш съдържание е много важно какво ще направиш преди това – да опознаеш добре аудиторията, за която пишеш и нейните нужди. Заради това и в двата мои блога постоянно питам хората какво би било интересно за тях да научат. Когато създавам съдържание от гледна точка на това какво би ми било интересно на мен или какво искаме марката ни да предаде на хората, тогава съдържанието е твърде фокусирано върху автора, а не толкова върху аудиторията. Когато изхождаме от това какво е интересно за другите, тогава можем да очакваме и повече ангажирани хора.

 

А как човек може да е сигурен какво може да заинтригува цяла група от хора, след като ние за нас самите не сме сигурни понякога?

 

В дигитална среда има различни инструменти, които позволяват такъв анализ – да проследим каква въобще ни е аудиторията и какви собствени интереси има. От там нататък аз съм голям привърженик на идеята, че като не знаем нещо, хората сами могат да си го кажат, стига да ги попитаме и да им дадем възможност да коментират.

 

Какво не ти допада в маркетинговите практики и по-специално в дигиталния маркетинг?

 

Има тенденции, които не одобрявам.

 

Например през последната година постоянно четем за т.нар. Fake news, както и Click bait, от типа “Топ 10 неща..., никога няма да повярвате за номер 4“.

 

Тези формулични неща за създаване на съдържание, както и съдържание, което обслужва чужди интереси, са проблеми, които трябва да борим. Няма как да навлизаме в детайли дали от Facebook биха ги борили и какво получават те в замяна, но е факт, че са проблеми, на които трябва да се обърне внимание.

 

Факт е, че и медии, включително и утвърдени такива, си позволяват подобни заглавия. Не е ясно доколко хората осъзнават, че са жертва за вдигане на трафик.

 

Има го като проблем, но специално срещу Click bait поне Facebook работят активно. Стараят се да подобряват алгоритъма за предлагане на съдържание с цел да се изкорени тази тенденция.

 

Българско „изобретение“ ли е тази тенденция?

 

Не, не е българско. Тръгна от сайтове като BuzzFeed, Upowrthy и т.н. Обикновено тенденциите в комуникациите тръгват от САЩ и после се разпрострянават в Европа.

 

На мен това, което не ми допада в дигиталния маркетинг, като включим и медии, е използването на техники, които търсят бърз резултат и по някакъв начин се опитват да се възползват от аудиторията, било то чрез начини за формулиране на текстове или чрез чисто технологични трикове, които се използват. Адски неприятни са, но все повече маркетолози ги използват с цел бърз резултат. Причината, поради която се фокусирам на контент маркетинг, е, че там такива подходи няма как да работят, защото там трябва да сме сигурни, че крайният продукт е стойностен. Да, могат да се използват дребни тактики или игра, която ще даде краткосрочен резултат, но не може да се разчита само на това. Добрият маркетинг всъщност се основава на това постоянно да даваш ползи на потребителя и по този начин да го убеждаваш, че марката ти е ценна. Методът на бързите печалби създава лошо име на маркетолозите.

 

Кои твои лични черти и умения смяташ, че са те направили успешна?

 

На този въпрос ми се иска някой мой приятел да отговори... Но да кажем, че моето постоянно започване на нови проекти се дължи на едно любопитство и интелектуален интерес.

 

Това, което най-много ми помага, дори когато се струпат повече задачи, отколкото е разумно да поема, е, че поемам проекти, по които наистина ми е приятно да работя.

 

Когато това, което вършиш ежедневно те зарежда по някакъв начин и ти връща позитивна емоция, тогава имаш много по-голямо желание да продължиш да инвестираш в него и в крайна сметка постигаш по-добри резултати.

 

Как се забавляваш, ако изобщо имаш свободно време?

 

Успявам да си намеря свободно време, мисля, че това е висша ценност, която всички хора трябва да следват. Обикновено през свободното си време правя доста скучни неща, например чета книги. Друго, което много обичам, е да ходя на театър. Голям фен съм на театъра – 12 години в училище съм се занимавала с актьорско майсторство.

 

Мислила ли си да се занимаваш с театър?

 

Не смятам, че имам необходимите качества. Прецених, че мога да се развивам в друга среда. Но пък за сметка на това този опит на сцената много ми помага при говоренето пред публика и успявам да си получа тази минимална необходима доза от публичност не с театър, а с презентации.

 

Друго, което е обичам, е да готвя. Обикновено ако седмицата ми е била много натоварена, в неделя тествам някоя нова рецепта. Има някакво медитативно свойство върху мен да сготвя нещо с желание.

 

Смяташ ли, че България е добро място за развитие и за живот?

 

Мисля, че имаме все повече поводи да сме съгласни с това твърдение. Специално за мен България е дала много възможности и тъй като в момента по отношение на дигиталния бизнес нямаме географски ограничения, България е страхотно място да стартираш нови проекти и да ги развиеш на международно ниво. И мисля, че тук има адски много стойнстни хора, които успешно правят това.

 

Развитието тук ми е любима тема. Що се отнася до стартъп обществото, мисля, че има много интересни хора, които имат желание и опит като на световни експерти. Като част от Европейския съюз имаме възможност за започване на всякакви проекти, с помощта на различните европейски програми и факта, че можем да разчитаме на свободно движение на хора, а и не само. Всеки път когато ми се налага да пътувам, ме изумява факта, че мога просто да се събудя сутринта, след четири часа да съм на другия край на Европа и това да не изисква никаква подготовка.

 

 

Добавете коментар

Моля, пишете на кирилица. Добрият тон е задължителен. Коментари, които не отговарят на тези условия, ще бъдат изтрити.

Анкета

Кои са професиите, за които искате да научите повече?
  • Гласували: (0%)
  • Гласували: (0%)
  • Гласували: (0%)
  • Гласували: (0%)
Всички гласували:
Първо гласуване:
Последно гласуване:

ИЗБРАНИ ЦИТАТИ

                                                                                                                                                                                          Виж всички

абонамент за бюлетин

Харесайте ни във Facebook


×

Последвайте ни във Facebook